سنت های فراموش شده

سنت های فراموش شده ...

 

 

در آغاز سال نو بر آن شدیم که برخی سنت های خوب و زیبای ایرانی ها در آغاز سال نو را مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم ما ایرانیان امروزی چقدر از آن سنت های خوب را تغییر داده ایم و فراموش کرده ایم.برای مثال در سنت گذشتگان ، کاشت سبزه به این صورت بوده که انواع سبزی ها را در اوایل سال کشت می کردند تا برایشان مشخص گردد کدام سبزی برای کاشت امسال مناسب است تا همان محصول را برای کاشت آن سال انتخاب نمایند ولی امروزه ما ایرانی ها در نوروز حدود 24 تن گندم را برای کاشت سبزه از بین می بریم و اسراف می کنیم بدون هیچ سود و فایده ای و بدتر از آن اینکه در روز خرافی سیزده به در در عملی خرافی آن سبزه ها را گره می زنیم تا گره از کارمان باز گردد !!! ولی در گذشته این کار یک عمل علمی بوده است.یا مثلا سنت خرافی چهارشنبه سوری که اصلا در تاریخ ایران باستان به این شکل که ما پذیرفته ایم نبوده چون ایرانیان باستان اصلا ایام هفته نداشته اند که بخواهند چهارشنبه داشته باشند.در ایران باستان یک روز از سال را بالای پشت بام آتش روشن می کردند تا شیاطین و ارواح خبیث بخاطر تقدس آتش از آنها دور گردد و اصلا این رسم های من در آوردی الان در کار نبوده است هرچند که همان کار ایرانیان باستان هم خرافی بوده است.یا مثلا روز 13 فرودین که معروف به سیزده به در می باشد و آن را نحس می دانند تفکری خرافی است ، چرا که ما تنبلی و خرابکاری خود را      می خواهیم به گردن روزها و ایام بیندازیم و خود را تبرئه کنیم.یا مثلا با یک بررسی اجمالی در مورد نوع انتخاب سین های سفره نوروز به این نتیجه می رسیم که ایرانیان چقدر از نظر علمی بالا بوده اند و دقت نظر داشته اند و چه موارد مفید و موثری را برای هفت سین خود انتخاب نموده اند.مثلا سمنو یک غذای کامل ، بسیار مقوی ، باخاصیت و طبیعی است یا سیر و سیب و سنجد سه میوه ی مناسب و بسیار ارزشی که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی را دارا می باشند که دقت نظر ایرانیان را به نمایش می گذارد.و دیگر سنت های ایرانیان که مورد تایید و اهمیت اسلام می باشد همانند دید و بازدید و صله رحم که قطع آن در اسلام گناه کبیره است و یا پوشیدن لباس نو و .. . به هرحال ما نباید سنت های خوب گذشتگان را که مورد تایید اسلام هم است را دستخوش خرافات و تغییرات کنیم و آنها را زشت و بد جلوه دهیم.



:: موضوعات مرتبط: علمی// مسائل علمی روز


اعجاز علمی قرآن- مراحل تشکیل جنین

دکتر کیت مور می نویسد :در طول رشد چشمها بعد از آنکه گوش درونی ظاهر شدشروع به رشد می کنند او در ادامه می افزاید مغز مرکز احساس و درک پس از چشم وگوش آغاز به رشد می کند.

گوش های جنین در بتدای بیست و دوروز اول حاملگی ظاهر می شوند و تا ماه چهارم شروع به کار می کنند در این زمان جنین قادر است در رحم صداها را بشنود به همین دلیل برای نوزاد تازه متولد شده حس شنوایی بیش از سایر کار کردهای حیاتی شکل می گیرد.

مراحل کلی شکلگیری جنین بصورت خلاصه به این صورت است:

در مدت سه تا 4 روز بعد از لقاح سلول اولیه به صورت یک شکل کروی در می آید در روز 4-5 در داخل سلول بصورت بلاستوسیت در می آید و حفره ای در آن ایجاد می شود در هفته دوم اکتودرم که منشا مغز نخا عصب ها پوست خان و موست تشکیل می شود.

در هفته سوم مغز به سه قسمت اصلی جلویی میانی و عقبی تشکیل می شود و قلب شروع به تپیدن می کند.

در بین هفته 3-4 مغز و نخا و قلب جنین در به راحتی شناخته می شود از روز 28 به بعد چشمها گوشها و سیستم تنفسی شروع به شکلگیری می کنند و از روز 42 به بعد اسکلت بدن کامل می شود

در هفته پنجم دستها و پاها و چشمها شروع به رشد می کنند و از هفته هفتم پلکها و انگشت ها شکل می گیرند و بینی متمایز می شود در هفته هشتم تمام سیستم های بدن شکل می گیرد و ناخنها شروع به رشد می کند.

در هفته یازدهم جنین شروع به تنفس می کند در هفته نهم اثر انگشت شکل می گیرد و کف دست حساس به لمس می شود.

پس از 14 هفته جنین قادر به شنیدن می باشد و در هقته 26 جنین به صداها واکنش نشان می دهد.در هفته بیستم جنین درد را حس می کند و در شش ماهگی تبدیل به یک انسان کامل می شود.

در سوره مومنون آیات 12-14 نوشته شده است

و به یقین انسان را از عصاره‏اى از گل آفریدیم (۱۲)سپس او رانطفه‏اى درجایگاهى استوار قرار دادیم (۱۳)آنگاه نطفه را به صورت علقه درآوردیم پس آن علقه را مضغه گردانیدیم و آنگاه مضغه را استخوانهایى ساختیم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانیدیم آنگاه آفرینشى دیگر پدید آوردیم آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است (۱۴)

همانگونه که در قرآن شرح داده شده است بعد از لقاح جنین جنین ابتدا بصورت یک قطعه گشت در می آید و سپس استخوانها تشکیل می شود و در مراحل بعد که درقرآن به آن عنوان آفریتش دیگر یاد شده چشمها دست ها عصب قلب و ... پدید می آیند
مساله جالب این است که در زمانهای قدیم تصور به این صورت بود که ابتدا استخوان ها تشکیل می شود و سپس گوشت به دور آن تشکیل می شود اما قرآن در 1400 سال قبل که هیچ دستگاه رادیولوژی وجود نداشت از این نکته اشاره کرده است.هم چنین قرآن به علقه اشاره کرده که علقه در عربی گاهی اوقات به معنای جسم آویزان است و گاهی به معنای زالو که کاملا تعبیری درستی است در مراحل اولیه جنین به این صورت از دیواره رحم آویزان می شود.و شکلی مثل زالو را دارد.



:: موضوعات مرتبط: علمی// مسائل علمی روز


اعجاز علمی قرآن

 
 
اعجاز علمی قرآن کریم در انجیر و زیتون


رئیس گروه تحقیقاتی ژاپنی بعد از اینکه مطمئن شدند قرآن کریم 1427 سال قبل از آنان نتیجه ی پژوهش آنها را بیان کرده است اسلام آورد.

دکتر طه ابراهیم خلیفه، استاد بخش گیاهان داروئی دانشگاه الأزهر مصر و رئیس قبلی این دانشگاه در مورد ماده ی متالویثوندز می گوید :

این ماده ایست که مخ انسان و حیوانات دیگر به میزان بسیار کمی ترشح می کنند. این ماده ی پروتئینی دارای گوگردی می باشد که به راحتی می تواند با روی ، آهن و فسفر مخلوط گردد. این ماده برای زنده ماندن انسان بسیار مهم می باشد. ( کاهش کولسترول – جنبه ی غذائی – تقویت قلب و تنظیم تنفّس )

ترشح این ماده از مخ انسان بعد از سن 15 سالگی تا سن 35 سالگی افزایش می یابد. و بعد از این سن تا 60 سالگی ترشح آن کم می گردد. بنابراین این ماده در انسان به راحتی قابل دستیابی نمی باشد.

در حیوانات دیگر نیز میزان این ماده بسیار کم است. از این رو گروهی از دانشمندان ژاپنی اقدام به جستجوی این ماده ی سحرآمیز که باعث از بین رفتن عوارض پیری می شود در میان گیاهان کردند و تنها این ماده را در دو گیاه پیدا کردند :

انجیر و زیتون


و راست گفته است خداوند متعال در آنجا که فرموده است : ﴿ و التین والزیتون (1) وطور سنین(2) وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِین (3) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ (4) ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴾

دکتر طه ابراهیم در این قسم خداوند متعال به انجیر و زیتون و ارتباط آن با خلقت انسان در بهترین زمان و برگرداندن آن به بدترین زمان می اندیشد...

بعد از نتیجه گیری از انجیر و زیتون فهمید که به کارگیری آن از انجیرِ تنها یا از زیتون تنها فایده مورد نظر را برای سلامتی انسان ندارد پس باید آن دو را باهم مخلوط کرد.

دانشمندان ژاپنی نیز بهترین میزان را برای بهترین تأثیر در میزان ( یک انجیر و هفت زیتون ) یافتند.

استاد طه ابراهیم خلبفه به جستجو در قرآن کریم ادامه داد و فهمید که انجیر یک بار در قرآن کریم ذکر شده و زیتون 6 بار به صورت صریح و یک بار به صورت ضمنی در سوره مؤمنون به آن اشاره شده است آنجا که می فرماید : ﴿ و شجرة تخرج من طور سیناء تنبت بالدهن وصبغ للآکلین ﴾ استاد ابراهیم طه تمام اطلاعاتی را که از قرآن کریم جمع آوری نموده بود را برای گروه تحقیقاتی ژاپنی فرستاد . و بعد از اطمینان این گروه از اینکه قرآن کریم 1427 سال قبل از آنان به نتیجه ی علمی آنان رسیده است رئیس آن گروه اسلام آورد و مجوز این کشف بزرگ را گروه ژاپنی به دکتر طه ابراهیم خلیفه داد.



:: موضوعات مرتبط: علمی// مسائل علمی روز



نمایش صفحه ی 1 از 1